Skip to content
CEARS+CEARS+
  • Αρχική
    • Καθηγητές
  • CEARS Group
    • Σεμινάρια
    • ΣΑΕΚ CEARS
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
  • Εκπαίδευση
    • Α’ Λυκείου
    • Β’ Λυκείου
    • Γ’ Λυκείου
      • Πανελλήνιες: Θέματα & Λύσεις
  • Υπηρεσίες
    • Διαγωνίσματα
    • Εκπαιδευτικό Υλικό
    • Ενημέρωση Γονέων
    • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
    • Μηχανογραφικό
  • Blog
  • FAQ
  • Επικοινωνία
CEARS+CEARS+
  • Αρχική
    • Καθηγητές
  • CEARS Group
    • Σεμινάρια
    • ΣΑΕΚ CEARS
    • Προπτυχιακά
    • Μεταπτυχιακά
  • Εκπαίδευση
    • Α’ Λυκείου
    • Β’ Λυκείου
    • Γ’ Λυκείου
      • Πανελλήνιες: Θέματα & Λύσεις
  • Υπηρεσίες
    • Διαγωνίσματα
    • Εκπαιδευτικό Υλικό
    • Ενημέρωση Γονέων
    • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
    • Μηχανογραφικό
  • Blog
  • FAQ
  • Επικοινωνία

Γ’ Λυκείου & Πανελλαδικές: Τι Πρέπει να Γνωρίζουν οι Γονείς για να Υποστηρίξουν το Παιδί τους

  • Home
  • Πανελλήνιες
  • Γ’ Λυκείου & Πανελλαδικές: Τι Πρέπει να Γνωρίζουν οι Γονείς για να Υποστηρίξουν το Παιδί τους
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Breadcrumb Abstract Shape
Πανελλήνιες

Γ’ Λυκείου & Πανελλαδικές: Τι Πρέπει να Γνωρίζουν οι Γονείς για να Υποστηρίξουν το Παιδί τους

  • 19 Μάι, 2025
  • Com 0

Μια χρονιά-ορόσημο… και για τους γονείς

Η Γ’ Λυκείου δεν είναι δύσκολη μόνο για τα παιδιά. Είναι μια ψυχολογική πρόκληση και για τους γονείς — που προσπαθούν να είναι δίπλα χωρίς να πιέζουν, να βοηθούν χωρίς να ελέγχουν, να στηρίζουν χωρίς να επεμβαίνουν.

Είναι η χρονιά που, ίσως για πρώτη φορά, νιώθετε ότι δεν μπορείτε να λύσετε το πρόβλημα για το παιδί σας — και το μόνο που μπορείτε να προσφέρετε είναι η παρουσία, η σταθερότητα και η εμπιστοσύνη σας.

Αυτός ο οδηγός δεν θα σας πει “πώς να διαβάζει” ή “τι ύλη έχει”.
Θα σας δείξει πώς να σταθείτε σωστά, με ψυχραιμία και στήριξη, στον πιο απαιτητικό δρόμο που διανύει μέχρι τώρα το παιδί σας.
Γιατί μπορεί να δίνει εξετάσεις εκείνο — αλλά συμμετέχετε κι εσείς, με τον δικό σας τρόπο.

Η ψυχολογική πίεση είναι αληθινή — και δεν "περνάει μόνη της"

Στη Γ’ Λυκείου, το άγχος δεν είναι υπερβολή. Είναι η καθημερινότητα.

Και δεν εκδηλώνεται πάντα φανερά: μπορεί να φαίνεται ως εκνευρισμός, σιωπή, κούραση, ακόμα και αδιαφορία.

Αλλά πίσω απ’ όλα αυτά, συχνά κρύβεται ένας έφηβος που φοβάται μήπως δεν τα καταφέρει.

Τι μπορείτε να κάνετε ως γονείς:

  • Ακούστε χωρίς να διορθώνετε
    Μερικές φορές το παιδί σας δεν θέλει απάντηση ή λύση. Θέλει απλώς να ακουστεί — χωρίς συμβουλές, χωρίς υποδείξεις, χωρίς "έλα, χαλάρωσε".
  • Μην υποτιμάτε το άγχος του
    Αποφύγετε φράσεις όπως:
  • «Έλα τώρα, δεν είναι και τίποτα οι Πανελλήνιες»
  • «Κι εμείς τα περάσαμε και ζούμε»
  • «Αν διάβαζες πιο πολύ, δεν θα αγχωνόσουν»
    Αυτές οι φράσεις δεν καθησυχάζουν — ακυρώνουν.
  • Επιβραβεύστε την προσπάθεια, όχι μόνο το αποτέλεσμα
    Μην περιμένετε τους βαθμούς για να δείξετε στήριξη. Το να προσπαθεί καθημερινά, με κούραση και άγχος, είναι ήδη άθλος. Αναγνωρίστε τον.

Το παιδί σας δεν χρειάζεται να είναι τέλειο.
Χρειάζεται να νιώθει ότι, ακόμα κι αν δεν πάνε όλα όπως τα θέλει, εσείς θα είστε εκεί — όχι για να του πείτε “στα ’λεγα”, αλλά για να του πείτε:

“Σε είδα να προσπαθείς. Και αυτό είναι αρκετό για να είμαι περήφανος.”

Διαβάστε επίσης πως να διαχειριστείτε τις κρίσεις εν όψει πανελληνίων

Ο χρόνος δεν φτάνει για όλα — βοηθήστε στη διαχείρισή του

Στη Γ’ Λυκείου, ο χρόνος αποκτά άλλη βαρύτητα. Κάθε ώρα μετράει — και κάθε λεπτό μοιάζει χαμένο αν δεν «είναι παραγωγικό».
Αυτό το αίσθημα πνίγει τους μαθητές: έχουν σχολείο, φροντιστήριο, διαγωνίσματα, επαναλήψεις... και μια φωνή μέσα τους που λέει συνεχώς «δεν προλαβαίνω».

Πώς μπορείτε να βοηθήσετε:

  • Δημιουργήστε ένα σταθερό και ήρεμο περιβάλλον
    Το σπίτι είναι το "κέντρο ελέγχου". Αν επικρατεί φασαρία, βιασύνη, φωνές ή πίεση — ο μαθητής δεν μπορεί να συγκεντρωθεί.
    Ένα ήσυχο, τακτοποιημένο, προβλέψιμο περιβάλλον κάνει τεράστια διαφορά.
  • Περιορίστε δευτερεύουσες υποχρεώσεις
    Μην περιμένετε από το παιδί να:
  • Πάει στη θεία για φαγητό
    Συμμετέχει σε οικογενειακά τραπέζια
    Κάνει δουλειές στο σπίτι
    Απαντά συνεχώς σε "πότε θα διαβάσεις;"

    📌 Αντιμετωπίστε τη χρονιά σαν κάτι “έκτακτο” — γιατί για το παιδί είναι
  • Μη διαχειρίζεστε εσείς το πρόγραμμα — απλώς υποστηρίξτε το
    Μην παίρνετε ρόλο “γραμματέα” ή “μάνατζερ”. Δεν χρειάζεται να ελέγχετε το πότε, το πόσο, το τι.
    Χρειάζεται:
  • Να ρωτάτε ήρεμα αν χρειάζεται κάτι
  • Να υπενθυμίζετε διακριτικά αν “χάνεται”
  • Να προσφέρετε υποστήριξη, όχι “έλεγχο”

Όσο περισσότερο νιώθει ότι ελέγχει τον χρόνο του, τόσο λιγότερο θα τον φοβάται. Και τόσο πιο αποτελεσματικός θα γίνει.

Ίσως το παιδί χρειάζεται να διαβάσει το άρθρο “Πώς να Οργανώσεις Αποτελεσματικά το Πρόγραμμα Επαναλήψεων για τις Πανελλαδικές“

Διατροφή, ύπνος, περιβάλλον: Οι "λεπτομέρειες" που κάνουν διαφορά

Όταν σκεφτόμαστε τη Γ’ Λυκείου, το μυαλό μας πάει στη μελέτη, την ύλη, τα διαγωνίσματα. Όμως, η επιτυχία δεν είναι μόνο θέμα γνώσης — είναι και θέμα αντοχής.

Και αυτή η αντοχή δεν χτίζεται μόνο με διάβασμα. Χτίζεται με καθημερινές συνήθειες, τις οποίες εσείς, ως γονείς, μπορείτε να στηρίξετε πιο αποτελεσματικά απ’ όλους.

Διατροφή

Ο εγκέφαλος είναι όργανο υψηλής κατανάλωσης. Και όταν δεν τρέφεται σωστά, “σβήνει” απότομα. Τι μπορείτε να φροντίσετε:

  • Να υπάρχει σταθερότητα στα γεύματα (όχι μόνο "ό,τι βρεθεί")
  • Να έχει ελαφριά αλλά θρεπτικά σνακ κοντά του (ξηροί καρποί, φρούτα, μπάρες)
  • Να μην παραλείπει βασικά γεύματα λόγω άγχους ή βιασύνης

Δείτε τον οδηγό διατροφής για μαθητές που δίνουν πανελλήνιες

Ύπνος

Η έλλειψη ύπνου δεν είναι ένδειξη προσήλωσης. Είναι παγίδα. Ο ύπνος:

  • Σταθεροποιεί τη μνήμη
  • Βοηθά στη συγκέντρωση
  • Ρυθμίζει το άγχος

Ακόμα κι ένα τέλεια οργανωμένο πρόγραμμα αποτυγχάνει, αν γίνεται με 5 ώρες ύπνου την ημέρα.

Περιβάλλον

Ο χώρος μελέτης πρέπει να είναι:

  • Ήσυχος
  • Φωτεινός
  • Καθαρός από περισπασμούς (κινητά, τηλεόραση, συζητήσεις)
  • Σταθερός — να μη μετακινείται συνεχώς από το σαλόνι στο τραπέζι της κουζίνας

Μικρές αλλαγές στο περιβάλλον μπορούν να κάνουν μεγάλη διαφορά στην ψυχολογία και τη συγκέντρωση.

Μπορεί να νομίζετε ότι αυτά τα πράγματα είναι “δευτερεύοντα”. Στην πράξη, είναι τα θεμέλια που στηρίζουν τα υπόλοιπα.

Εμπιστευτείτε το φροντιστήριο — χωρίς να αντικαθιστάτε τον καθηγητή

Κατανοητό: θέλετε να βοηθήσετε. Να ρωτήσετε, να εξηγήσετε, να διορθώσετε.

Αλλά στη Γ’ Λυκείου, το παιδί σας δεν χρειάζεται δεύτερο φροντιστήριο μέσα στο σπίτι — χρειάζεται έναν σταθερό ενήλικα που να εμπιστεύεται ότι έχει καλή υποστήριξη και να μην προσθέτει πίεση.

Τι σημαίνει «στήριξη» χωρίς παρέμβαση;

  • Μην κρίνετε τη μέθοδο του καθηγητή
    Ο τρόπος που διδάσκεται κάτι σήμερα μπορεί να είναι διαφορετικός απ’ ό,τι τότε που ήσασταν εσείς μαθητές. Μην πείτε:
  • «Εμείς αλλιώς το κάναμε»
  • «Μα αυτό δεν είναι σωστό»
  • «Θα σου το εξηγήσω εγώ»
    📌 Το παιδί σας δεν χρειάζεται δύο εκδοχές. Χρειάζεται σιγουριά ότι ο δρόμος που ακολουθεί είναι σταθερός.
  • Εμπιστευτείτε το σύστημα του φροντιστηρίου
    Ένα καλό φροντιστήριο έχει:
  • Καθηγητές με εμπειρία στις Πανελλαδικές
  • Σαφές πλάνο ύλης και επαναλήψεων
  • Συχνά τεστ και προσομοιώσεις
  • Ανατροφοδότηση που δεν βλέπετε απαραίτητα εσείς — αλλά την εισπράττει το παιδί
    Αν θέλετε να ενημερωθείτε, ζητήστε επίσημα feedback, όχι “έλεγχο στο τετράδιο”.
  • Ρωτήστε, μην υποθέτετε
    Αν ανησυχείτε για την πρόοδό του:
  • Μιλήστε στο παιδί σας με ήρεμο, ανοιχτό τρόπο
  • Ζητήστε ενημέρωση από το φροντιστήριο χωρίς ένταση ή απαξίωση
  • Αποφύγετε φράσεις όπως «πληρώνουμε και δεν βλέπω αποτέλεσμα» — ειδικά μπροστά στο παιδί

Η πραγματική εμπιστοσύνη δεν χρειάζεται επιτήρηση. Χρειάζεται στήριξη — ακόμα κι όταν δεν καταλαβαίνουμε πλήρως τον ρυθμό του άλλου.

Κάθε παιδί έχει τον δικό του ρυθμό, όχι το ρυθμό του συμμαθητή του

Στη Γ’ Λυκείου, η σύγκριση είναι παντού: "Ο Τάκης διαβάζει 8 ώρες τη μέρα", "Η Μαρία έχει τελειώσει την ύλη από τον Φεβρουάριο", "Ο ξάδερφός σου μπήκε Ιατρική χωρίς φροντιστήριο".
Και πολλές φορές, οι γονείς — χωρίς πρόθεση — γίνονται μέρος αυτής της πίεσης.

📌 Τι βλέπει το παιδί όταν το συγκρίνετε;

  • Ότι δεν είναι αρκετό
  • Ότι απογοητεύει
  • Ότι πρέπει να “αντιγράψει” άλλους για να αξίζει

Κι αυτό, αντί να το κινητοποιεί, συχνά το παραλύει.

💬 Τι να κάνετε αντί γι’ αυτό:

✅ Δείτε τη μεγάλη εικόνα

Το ζητούμενο δεν είναι να γράψει καλύτερα από τον Γιώργο. Είναι να δείξει τον καλύτερό του εαυτό σε σχέση με τον εαυτό του.

✅ Αναγνωρίστε τον ρυθμό του

Κάποιοι μαθητές:

  • Θέλουν χρόνο για να “ανέβουν”
  • Δουλεύουν πιο αθόρυβα
  • Δεν εκδηλώνουν άγχος αλλά το κουβαλούν μέσα τους

📌 Το να σέβεστε τον τρόπο και τον ρυθμό του παιδιού σας δεν σημαίνει εφησυχασμό — σημαίνει εμπιστοσύνη.

✅ Στηρίξτε χωρίς να προσθέτετε συγκρίσεις

Αντί για "ο άλλος διαβάζει παραπάνω", δοκιμάστε:

  • "Θες να σε βοηθήσω να βρεις χρόνο για να συγκεντρωθείς καλύτερα;"
  • "Πώς νιώθεις με το πρόγραμμα σου αυτή την εβδομάδα;"
  • "Τι σε βοηθά να προχωράς;"

Η επιτυχία στις Πανελλαδικές δεν έχει έναν δρόμο. Έχει τόσους όσοι και οι μαθητές. Δώστε στο παιδί σας τον χώρο να διαλέξει τον δικό του.

Ο ρόλος σας είναι να υποστηρίξετε

Στη Γ’ Λυκείου, δεν δίνετε εσείς εξετάσεις — αλλά η στάση σας εξετάζεται κάθε μέρα.

Το παιδί σας δεν χρειάζεται να το "σώσετε". Χρειάζεται να ξέρει ότι, ό,τι κι αν γίνει, έχει πού να γυρίσει όταν νιώθει ότι χάνεται.

Μην προσπαθείτε να είστε ο προπονητής. Γίνετε η σταθερή κερκίδα που θα το χειροκροτήσει στην αρχή, θα το ενθαρρύνει στη μέση, και θα το αγκαλιάσει στο τέλος.

Θες να δεις πώς μπορεί ένα online φροντιστήριο να οργανώσει σωστά όλη την προετοιμασία για τις Πανελλαδικές;

Δείτε τον πλήρη οδηγό μας για τη Γ’ Λυκείου μέσω εξ αποστάσεως εκπαίδευσης

Tags:
πανελλήνιες
Share on:
Πώς να Αντιμετωπίσεις το Άγχος Πριν τις Πανελλήνιες – Οδηγός για Ψυχραιμία και Επικέντρωση
Διαγωνίσματα Προσομοίωσης: Το Μυστικό Όπλο για Επιτυχία στις Πανελλαδικές

Leave a Reply Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Διαβάστε επίσης

Thumb
Οι Πιο Περιζήτητες Σχολές και Επαγγέλματα της
09 Ιούλ, 2025
Thumb
Επιλογή Πεδίου Χωρίς Πίεση – Πώς να
05 Ιούλ, 2025
Thumb
Σχολές που Ίσως Δεν Γνωρίζεις, αλλά Προσφέρουν
01 Ιούλ, 2025
Thumb
Θέματα βιολογίας πανελλήνιες
30 Ιούν, 2025
logo_cears+ 100_79

Διεύθυνση: Όθωνος Αμαλίας 25
Τηλ: +30 2610 240 831
Email: info@cearsplus.edu.gr

CEARS+

  • Επικοινωνία
  • Πολιτική Απορρήτου
  • Blog

Ο ΟΜΙΛΟΣ

  • Εξετάσεις EPSO
  • Σεμινάρια
  • ΣΑΕΚ CEARS
  • Εξ αποστάσεως Προπτυχιακά
  • Εξ αποστάσεως Μεταπτυχιακά

Newsletter

loader

Icon-facebook Icon-instagram Icon-youtube
Copyright 2024 CEARS+ | All Rights Reserved
CEARS+CEARS+
Sign inSign up

Sign in

Don’t have an account? Sign up
Lost your password?

Sign up

Already have an account? Sign in