Η ερώτηση που κάνουν πολλοί γονείς — και ακόμα περισσότεροι μαθητές
«Να κάνει ιδιαίτερα ή να πάει φροντιστήριο;»
Είναι μια από τις πρώτες ερωτήσεις που κάνουν οι γονείς όταν το παιδί τους μπαίνει στο Λύκειο — ή όταν αρχίζουν οι δυσκολίες σε ένα μάθημα.
Και η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει μία σωστή απάντηση.
Υπάρχει όμως το σωστό για κάθε μαθητή ξεχωριστά.
Σε αυτό το άρθρο θα δούμε πότε το ιδιαίτερο είναι πραγματικά απαραίτητο και πότε η ομάδα όχι μόνο αρκεί — αλλά βοηθά περισσότερο.
Πότε χρειάζεται ιδιαίτερο;
Το ιδιαίτερο μάθημα είναι μια εξατομικευμένη εμπειρία μάθησης, όπου ο εκπαιδευτικός ασχολείται αποκλειστικά με τον μαθητή. Χρήσιμο:
-
Όταν υπάρχει μεγάλο μαθησιακό κενό
Π.χ. αν ο μαθητής έχει χάσει βασικές γνώσεις σε Αρχαία ή Μαθηματικά. -
Όταν υπάρχουν ειδικές μαθησιακές ανάγκες
ΔΕΠΥ, δυσλεξία ή άλλες διαταραχές που απαιτούν προσαρμογή του ρυθμού ή του τρόπου διδασκαλίας. -
Όταν χρειάζεται ψυχολογική ενίσχυση
Ορισμένοι μαθητές δυσκολεύονται να εκφραστούν μπροστά σε άλλους. Στο ιδιαίτερο, “λύνουν” πιο εύκολα τις απορίες τους. -
Όταν ο χρόνος είναι περιορισμένος
Ειδικά σε περιπτώσεις με αυξημένες εξωσχολικές υποχρεώσεις, το ιδιαίτερο μπορεί να προσφέρει ευελιξία προγράμματος.
Πότε λειτουργεί καλύτερα η ομάδα;
Τα ομαδικά τμήματα, ειδικά όταν είναι μικρά και ομοιογενή (όπως στο CEARS+), προσφέρουν δυναμική που δεν αντικαθίσταται εύκολα.
-
Όταν ο μαθητής χρειάζεται παρακίνηση
Το να βλέπει συνομήλικους να προσπαθούν, να απαντούν, να συμμετέχουν, δημιουργεί ένα υγιές “ανταγωνιστικό” περιβάλλον που τον κινητοποιεί. -
Όταν έχει καλές βάσεις αλλά χρειάζεται στήριξη
Ένας μαθητής με βασική κατανόηση της ύλης μπορεί να επωφεληθεί πολύ περισσότερο από συζήτηση, απορίες και δομημένο μάθημα με ροή. -
Όταν ο στόχος είναι οι Πανελλήνιες
Η σωστή ομάδα φτιάχνει ρυθμό, πρόγραμμα, πειθαρχία. Είναι σαν μια “προσομοίωση” του εξεταστικού ρυθμού που θα χρειαστεί αργότερα. -
Όταν ζητάμε κοινωνικότητα και εξοικείωση
Το φροντιστήριο δεν είναι μόνο μάθημα. Είναι και χώρος ψυχολογικής υποστήριξης. Η ομάδα βοηθά τον μαθητή να δει ότι “δεν είναι μόνος”.
Ιδιαίτερο ή ομάδα; Μήπως χρειάζονται και τα δύο;
Σε αρκετές περιπτώσεις, η συνδυαστική προσέγγιση είναι η καλύτερη.
Π.χ. ο μαθητής παρακολουθεί ένα βασικό μάθημα (όπως Φυσική ή Λογοτεχνία) στην ομάδα, αλλά ενισχύεται με ιδιαίτερα σε κάτι που δυσκολεύεται ιδιαίτερα (π.χ. Έκθεση ή Μαθηματικά Προσανατολισμού).
Το CEARS+ και η φιλοσοφία της ευέλικτης ενίσχυσης
Στο CEARS+, τα online μαθήματα γίνονται σε ομοιογενή, μικρά τμήματα ώστε κάθε μαθητής να ακούγεται. Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα:
- ατομικής υποστήριξης (ιδιαίτερο) όπου χρειάζεται
- πρόσβασης σε βιντεοσκοπημένο υλικό για επανάληψη
- επικοινωνίας με τον καθηγητή για απορίες εκτός ώρας μαθήματος
📌 Δεν σε βάζουμε σε “καλούπι” — χτίζουμε το μάθημα πάνω στον δικό σου τρόπο μάθησης.
🎯 Συμπέρασμα
Το ιδιαίτερο μάθημα είναι εργαλείο, όχι λύση για όλους.
Η ομάδα δεν είναι αδυναμία, αλλά πολλές φορές το κλειδί στην πρόοδο.
Το ζητούμενο δεν είναι ποιο από τα δύο είναι “καλύτερο”, αλλά ποιο ταιριάζει στον μαθητή, στη φάση που βρίσκεται.
Αν θέλεις βοήθεια να το αξιολογήσεις, είμαστε εδώ.